- redukuje tarcie i zużycie elementów tocznych,
- chroni przed korozją i zanieczyszczeniami,
- wydłuża żywotność łożysk,
- zapobiega awariom i przestojom maszyn.
Do łożysk silników elektrycznych zazwyczaj stosuje się smary plastyczne na bazie oleju mineralnego lub syntetycznego, z dodatkiem zagęszczacza (najczęściej litowego) i dodatków przeciwzużyciowych. Należy zawsze dobierać smar zgodnie z zaleceniami producenta silnika.
Jak i kiedy dosmarowywać łożyska?
Częstotliwość dosmarowywania zależy od wielu czynników: prędkości obrotowej, temperatury pracy, warunków środowiskowych, wielkości łożyska i typu silnika. Najczęściej stosuje się harmonogramy oparte na liczbie przepracowanych godzin lub temperaturze pracy.
Podstawowe zasady:
- Silnik powinien być wyłączony i (jeśli to możliwe) lekko ciepły – ułatwia to przepływ smaru.
- Zastosuj odpowiedni smar – nie mieszaj różnych typów.
- Użyj smarownicy (manualnej lub automatycznej), wprowadzając niewielką ilość smaru do komory smarnej – zwykle od kilku do kilkunastu gramów, zależnie od łożyska.
- Pozwól silnikowi pracować przez kilka minut po dosmarowaniu – nadmiar smaru powinien zostać usunięty przez zawór odpowietrzający lub przez otwór odpływowy.